PARALIZIA CEREBRALA SI METODA ANAT BANIEL
Dezvoltarea miraculoasa a unui copil sanatos este rezultatul unui proces complex de diferentiere in creier, care permite formarea de noi conexiuni si tipare. Toate experientele unui copil ca rezultat al propriilor miscari intamplatoare cat si experientele kinestetice, alaturi de tot ce face impreuna cu cei care il au in grija, reprezinta informatii utilizate de catre creier pentru dezvoltare si crestere. Atata timp cat bebelusul sau copilul mic este dependent complet de catre cei care il au in grija, acestia din urma au foarte putin de-a face cu procesul efectiv de crestere si dezvoltare a copilului. Acest proces este facut de catre copil, inlauntrul lui, conform propriului ritm.
Atunci cand copilul are probleme cerebrale, acest proces spontan de diferentiere si formare de tipare noi in creier are de suferit. Cele mai multe metode de terapie incearca sa determine copilul sa faca ceea ce este conform cu varsta si cu nivelul de dezvoltare asteptat. Cu toate acestea, fortarea miscarilor pe un brat spastic, intinderea unui muschi tensionat sau punerea in sezut a unui copil care nu poate sta in sezut in speranta ca va deveni cumva destul de puternic incat sa faca asta, toate acestea nu produc in mod normal decat foarte putin din rezultatele dorite. Si, de multe ori, supara copilul si ii produc sentimentul ca ar fi ceva in neregula cu el. Acest lucru se intampla pentru ca paralizia cerebrala sau problemele cerebrale ale unui copil mic impiedica creierul acestuia sa transforme stimulii in informatie necesara pentru a crea noi tipare si solutii. Metoda Anat Baniel (ABM) se concentreaza pe altceva. Ea se concentreaza pe locul unde exista aceste solutii – in creier – mai degraba decat sa incerce sa rezolve problemele concentrandu-se pe limitari.
ABM se concentreaza pe ajutarea creierului unui copil cu probleme cerebrale sa isi faca treaba mai bine. Ajuta creierul sa isi recapete abilitatea de a crea in mod eficient si durabil noi tipare neuronale care produc solutii de succes. Se aplica tehnici blande care comunica direct cu sistemul nervos al copilului in special prin miscare, cresterea gradului de constientizare si experiente kinestetice non-verbale. Cu metoda ABM, creierul unui copil cu probleme neurologice isi recapata abilitatea de a functiona intr-un mod sanatos. Acest lucru se intampla cand copilul cu probleme neurologice poate incepe sa faca ceea ce fac copiii sanatosi.
– Vedeti mai multe la:
http://www.anatbanielmethod.com/children/cerebral-palsy#sthash.mwuoOF5b.dpuf
CELE 9 PRINCIPII ALE METODEI ANAT BANIEL
“Cele 9 Principii” formeaza miezul conceptului “NeuroMiscarea” al metodei Anat Baniel.
Fiecare dintre cele 9 Principii descrie una dintre cerintele creierului de a se activa si a-si face treaba bine. Aceasta fiind crearea de noi conexiuni si evitarea rigiditatii si a rutinarii atunci cand este nevoie de depasirea durerii si a limitarii, astfel incat sa se atinga niveluri noi de performanta fizica sau cognitiva. Cele 9 Principii sunt validate de cele mai recente studii de neurostiinta cu privire la plasticitatea creierului si ofera modalitati concrete, efective si imediate de a atinge potentialul imens al creierului.
Cu ajutorul acestor Principii, creierul poate rezolva probleme in mod stralucit, lucru care duce la progrese in abilitatea miscarilor, ameliorarea durerii si performanta maxima.
Principiul 1 – Miscarea cu Atentie
Miscarea reprezinta viata. Miscarea ajuta creierul sa se dezvolte si sa se formeze. Creierul se organizeaza prin miscare. In consecinta, este insusi creierul care organizeaza toata miscarea: miscarea corpului nostru, a emotiilor si a sentimentelor noastre. Dar miscarea singura nu este suficienta. Miscarile automate – cele efectuate fara a le acorda atentie – nu se desfasoara decat in tipare existente. Atunci cand suntem atenti la ce simtim cand ne miscam, creierul incepe imediat sa construiasca miliarde de conexiuni neurologice care conduc la schimbari, invatare si transformare.
Principiul 2 – Starea de Invatare
Creierul se afla sau in starea de “invatare” – cand asa-zisul “intrerupator de invatare” este deschis – sau nu. Copiii sanatosi au acest intrerupator de invatare deschis si viteza data “la maxim”. Ochii le sunt stralucitori, miscarile mladioase si sunt plini de energie. Repetarea, instructia si stresurile zilnice, cat si modelele obisnuite de gandire, exercitiu si emotie – toate acestea au tendinta de a intrerupe starea de invatare. Atata timp cat aceasta functioneaza, viata devine la orice varsta o minunata aventura noua, incarcata de miscare, creativitate si noi posibilitati.
Principiul 3 – Subtilitatea
Cu totii am auzit de expresia “niciun castig fara efort”. Totusi, pentru a depasi durerea si limitele si a prospera, creierul are nevoie exact de lucrul opus – mai putina forta. Pentru a permite creierului sa inregistreze informatia noua, el are nevoie sa detecteze diferentele. Reducand forta cu care ne miscam si gandim, ne sporim sensibilitatea. Cu ajutorul sensibilitatii sporite, crestem abilitatea creierului nostru de a percepe cele mai subtile diferente. Aceste perceptii ii ofera creierului informatia noua de care are nevoie pentru a organiza actiuni de succes si a deveni mai viu si vital, atat in corp cat si in minte.
Principiul 4 – Variatia
Variatia se afla peste tot si reprezinta mai mult decat un condiment al vietii. Este o necesitate pentru sanatate optima. Variatia furnizeaza creierului bogatia de informatie de care acesta are nevoie pentru a crea noi posibilitati in miscarile, sentimentele, gandurile si actiunile noastre. Ne ajuta sa ne sporim gradul de constientizare si ne scoate din rigiditate si “blocaj”. Introducand variatia si joaca in orice facem, ne trezim la viata simturile. Apar astfel noi idei si noi posibilitati in viata noastra.
Principiul 5 – Incet
Repede putem face doar ceea ce cunoastem deja. Asa functioneaza creierul. Pentru a invata si stapani indeletiniciri noi si a depasi limitarile, primul lucru pe care trebuie sa il facem este sa incetinim pasul. Incetinirea capteaza atentia creierului si stimuleaza formarea de noi tipare neuronale bogate. Incetinirea ne scoate din rutinana miscarilor, discursurilor, gandurilor si interactiunilor sociale ale noastre. Incetinirea ne ajuta sa simtim si sa experimentam viata la un nivel mai adanc, mai profund.
Principiul 6 – Entuziasm
Entuziasmul este generat de fiecare dintre noi in parte; este o capacitate pe care ne-o putem dezvolta si la care putem deveni foarte buni. Entuziasmul ii spune creierului ce este important pentru noi, amplifica acest lucru, il face sa iasa in fata si il incarca cu energie ca sa creasca si mai mult. Este acea energie puternica ce ne ridica si ne inspira pe noi si pe altii. Entuziasmul ne lumineaza creierul, ajutand la perceptia schimbarilor, transformand cele mai obisnuite situatii sau sarcini, adaugand inteles si generand incantare. Entuziasmul face ca imposibilul sa devina posibil.
Principiul 7 – Teluri Flexibile
Zicala “stai cu ochii pe premiu” este o metoda sigura pentru multi oameni sa esueze. Daca ne eliberam de constrangerea de a atinge un tel intr-un anumit mod sau timp, vom ramane cu mintea deschisa. Vom fi disponibili sa recunoastem oportunitati pe care nu le-am fi observat daca am fi fost fixati pe un parcurs rigid. Nu putem sti dinainte ce cale ne va duce catre atingerea telului. Cunoaste-ti telul si primeste cu bratele deschise toti pasii neasteptati, gresiti sau ocoliti. Sunt toti o sursa valoroasa de informatie care ne ajuta creierul sa ne conduca spre telul nostru. Telurile flexibile ne reduc anxietatea, ne sporesc creativitatea, generand succes mai mare, vitalitate si bucurie.
Principiul 8 – Imaginatie & Visuri
Einstein spunea: “Imaginatia e totul. Este preludiul la ceea ce viata iti va aduce”. Prin imaginatie, creierul detecteaza posibilitati noi fara a fi nevoie sa le execute efectiv. Cand isi utilizeaza imaginatia, creierul genereaza conexiuni neuronale noi. Visurile noastre ne solicita din viitor. Ne ofera calea unica a vietii noastre pe care sa o urmam si ne ghideaza creierul sa continue sa creasca si sa se dezvolte.
Principiul 9 – Constientizarea
Constienta – actiunea care genereaza constientizarea – inseamna sa devii constient de ceea ce faci, simti, gandesti sau experimentezi intr-un moment anume. Constienta este opusul rutinarii si al constrangerii. Este o capacitate umana unica ce ne poate catapulta pe piscuri remarcabile. Cand esti constient de ceva, esti viu si prezent cu totul. Creierul iti functioneaza la capacitate maxima, remarcand nuante subtile a ceea ce are loc in jurul sau inlauntrul tau, scotand la iveala optiuni si potentialuri, accelerand invatarea. Esti inviorat si vesel, ajutandu-i pe altii si devenind mai iluminat si mai capabil de a-ti implini mai mult destinul de om.
Vezi cercetarea care sustine principiile NeuroMiscarii ale celor 9 Principii ale Metodei Anat Baniel.
– Citeste mai multe la:
http://www.anatbanielmethod.com/about-abm/the-nine-essentials#sthash.4o2dqGIJ.dpuf
Infromatii preluate de pe site-ul:
http://www.anatbanielmethod.com/
Experiența noastră:
“După mai bine de 8 luni de kinetoterapie, de 2 ori pe zi în primul ei an de viață, fetița noastră avea rezultate destul de limitate. Atunci am început sa ne documentam, sa căutăm si alte variante de “gimnastică”.
Chiar când ajunsesem în impas cu kinetoterapia pentru Marta, m-a sunat mama Ioanei sa-mi spună ca a citit despre o metoda, care abordeaza lucrul cu copiii cu nevoi speciale complet diferit de ce știam noi. Era metoda Anat Baniel.
Am citit si mi s-a părut incredibil, exact ce căutam: o metoda blanda, care nu pune accentul pe numărul de repetari ci pe miscarea cu atentie, variatie si educarea creierului in relația cu corpul.
La scurt timp noi am plecat spre Londra, iar părinții Ioanei spre Paris, pentru a-i testa pe singurii terapeuti certificati ai metodei din Europa la momentul respectiv.
Si unii si alții ne-am întors fascinati.
După primul set de lecții făcute in 2 saptamani, de doua ori pe zi, Marta a început sa-si miste bazinul si sa impinga cu picioarele initiind miscarea de tarare, a început sa-si flecteze genunchii in poziția de sezut (înainte ținea picioarele spastice, întinse si se încorda in sezut, in loc sa se relaxeze in sezut), a inceput sa-si ducă mâinile la gura mai mult si sa si le foloseasca…după alte lecții am inițiat o forma de comunicare cu ea. Iar la Ioana au fost imbunatatiri cognitive vizibile, a inceput sa se rostogoleasca..
Așa ca am facut eforturile financiare necesare pentru a continua sa facem câte o saptamana de terapie Anat Baniel sau Feldenkrais o data la 2-3 luni.
Am cumpărat cartea “Kids Beyond Limits” a autoarei metodei si am mai dat-o si altor parinti, care s-au arătat la rândul lor fascinați de această abordare.
Așa am inceput sa organizam sesiuni de terapie Anat Baniel si Feldenkrais si in România.” (Adela, mama Martei)