Si copiii cu dizabilitați vor să se joace!

În urma petiției făcute de către Asociatia Rebeca faith-hope-love, privind lipsa adaptării pentru copiii cu dizabilitați a locurilor de joacă din parcurile sectorului 2, în data de 12.01.2021, a avut loc la Primaria sector 2 întâlnirea cu consilierii primarului, Radu Mihaiu, dar și cu reprezentanți ai Administrației Domeniului Public Sector 2.

La discuții au participat reprezentanti ai ONG-urilor, Cotolea Adnana (Asociația Rebeca Faith Hope Love și mama copil cu dizabilitate neuromotorie), Ruxandra Mateescu (Supereroi printre noi si mama copil cu dizabiliate neuromotorie), Albert Nicoleta Larisa (psiholog, fondator Asociatia Proacta Edu si mama 4 copii tipici).

Petiția a fost susținută de către asociația noastră prin Adela Antoniumamă de copil cu dizabilități, arhitect și fondator al Asociației Umanitare Marta Mariași al Joyplaceprimul loc de joacă interior adaptat pentru copiii cu nevoi speciale din București.

În cadrul discuției a fost prezentată necesitatea locurilor de joacă incluzive. A fost luată in calcul realizarea unui loc de joacă incluziv în Parcul Tei (proiect pilot), dotarea cu un legăn pentru scaun rulant și un ansamblu de tobogane în Parcul Plumbuita, dar și realizarea de alei senzoriale în cat mai multe parcuri din sectorul 2.

Asociația noastră a făcut câteva propuneri pentru parcul Tei, pentru a exemplifica felul în care aceste locuri de joacă pot fi adaptate.

Un loc de joacă ar trebui să ofere copiilor posibilitatea de a participa la jocurile sociale și de a interacționa cu alți copii. Este important pentru toti copiii deopotrivă cu dizabilitati si neurotipici jocul cooperativ, interacțiunea socială, jocul dramatic și imaginativ.

Jocul incluziv subliniază importanța includerii tuturor copiilor: a celor cu dizabilități și a copiilor tipici. Incluziunea permite tuturor copiilor indiferent de abilități și vârste să se joace împreună. Toate spațiile de joacă trebuie create pentru a oferi oportunități de joc de înaltă calitate, indiferent de nevoile și abilitățile copiilor.

Signalistica adecvată. Parcul să fie semnalizat ca fiind unul incluziv și adaptat, atât la intrare cât și în dreptul fiecărui loc de joacă. Semnalizarea se va face prin pictogramele aferente, inclusiv cele reprezentative pentru autism și dizabilitate intelectuală, pentru creșterea nivelului de conștientizare și schimbarea percepției populației.

Prin locuri de joacă adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilitati, în special copiii, nu vor mai fi obligați să privească din cărucioare la cei care se relaxează legănându-se in leagane imposibil de accesat pentru ei.

Pentru copiii cu mobilitate scăzută sau alte deficiențe, un loc de joacă incluziv le permite să se joace ca și ceilalți copii. Pentru ceilalți copii, care nu au aceste provocări, echipamentele speciale le pot oferi și lor mari beneficii.

Conectarea cu copiii de diferite medii și abilități încurajează empatia, precum și abilitățile sociale și emoționale de care vor beneficia copiii pe parcursul vieții. Copiii care pot coopera și se pot juca cu copii speciali, vor fi mai pregătiți pentru o lume și un loc de muncă diversificat ca adulți.

Practic, acești micuți nu au unde să iasă în parc, printre alți copii de vârsta lor, cu care să socializeze și să se împrietenească. Părinții și persoanele care însoțesc copiii cu dizabilități la locul de joacă, vor găsi timpul de joc mult mai distractiv.

Realizarea unui spațiu de joacă pentru copiii cu dizabilități va produce efecte pozitive asupra vieții acestora din punct de vedere fizic, psihic și emoțional.