Metoda Feldenkrais este un sistem educational somatic inventat de Moshé Feldenkrais (1904–1984), care incearca sa faca o legatura mai buna intre corpul nostru- ‘vehicolul intentiilor noastre’ si creierul nostru- ‘procesorul’.

Este o forma de invatare prin intermediul sistemului nervos central. Exercitiile urmaresc imbunatatirea functionarii corpului, prin cresterea atentiei la propriiile miscari- o forma de pedagogie a miscarii- in opozitie cu terapiile manipulative. Metoda ofera instrumente de auto-observare si imbunatateste tiparele de miscare, nu cauta sa trateze o boala anume.

Ea incearca sa-l scoata pe pacient din tiparele de miscare obisnuite, repetitive sau disfunctionale (cum este cazul copiilor cu nevoi speciale), largindu-i orizonturile de miscare.

Cum functioneaza? Care este teoria implicata?

<Invatand cum sa inveti>

“Daca stii ce faci, poti face ce vrei” M. Feldenkrais

“Lectiile miscarii” gandite de Dr. Mosche Feldekrais s-au dezvoltat in jurul recentelor descoperiri stiintifice in domeniul neurofiziologiei, ale biomecanicii de reducere a stresului si ale intelegerii empirice a invatarii si dezvoltarii umane. Sunt revolutionare pentru ca sunt gandite sa comunice direct cu creierul, centrul de control al corpului uman. Nu muschii, ci creierul si sistemul nervos sunt cele care determina sanatatea posturii, usurinta si confortul in miscare, cat si gradul de flexibilitate.

Lectiile lui Feldekrais utilizeaza invatarea senzoriala si motorie, care reprezinta procesul prin care are loc tot ce inseamna acumulare la nivel fizic, de la mersul de-a busilea pana la mersul in picioare, vorbirea, condusul sau abilitatea de a canta la un instrument. Invatarea senzoriala si motorie este metoda naturala prin care corpul acumuleaza informatii si se dezvolta. Ea are loc printr-un proces complex care leaga creierul, muschii si organele senzoriale. Creierul controleaza miscarile corpului si primeste in schimb informatii pe care le foloseste imediat pentru a spori si a imbunatati activitatea neuromusculara. Pas cu pas, sistemul de organizare al cuiva isi gaseste cea mai eficienta si mai comfortabila cale de a coordona miscarile corpului, postura si echilibrul.

O metafora simpla care descrie Metoda Feldekrais de invatare si notiunea de integrare in vietile noastre este procesul de deprindere a mersului pe bicicleta… e nevoie de exercitiu si greseli; un copil care invata sa mearga pe bicicleta mai intai cade in toate directiile pana cand toate “erorile” posibile sunt eliminate si acesta incepe sa isi mentina echilibrul. Asa cum bine stim, desi nu mai mergem cu bicicleta pentru multi ani, aceasta abilitate nu este uitata de catre sistemul nostru… cand ne intoarcem pe bicicleta dupa cativa ani, capacitatea noastra de a ne mentine echilibrul este inca prezenta… poate curbele stranse sau denivelarile de pe sosea sa fie o provocare, dar principiul invatarii este integrat intr-un mod “de neuitat”.

Lectiile Feldenkrais

In cadrul lectiilor Feldenkrais, denumite Integrarea Functionala (IF), practicianul ghideaza procesul de invatare al pacientilor cu vorbele sale si/ sau cu atingeri blande non-invazive. Fiecare lectie este gandita astfel incat sa raspunda nevoilor legate de o dorinta, intentie sau necesitati, specifice fiecarui individ intr-un moment dat. Printr-o legatura armonioasa si respect pentru abilitatile, calitatile si integritatea ta, practicianul/profesorul creeaza un mediu in care poti deprinde faptul ca Integrarea Functionala este o forma de comunicare tactila si kinestetica la indemana. Practicianul comunica modul in care tu iti organizezi corpul si, prin atingeri si miscari blande, exprima experienta comfortului, a placerii si a usurintei miscarii in timp ce tu inveti cum sa iti reorganizezi corpul si comportamentul in tipare functionale motorii noi si sporite.

Integrarea Functionala se desfasoara in timp ce pacientulramane imbracat, stand de regula in pozitie culcata, in sezut sau in picioare. Uneori, pot fi folosite perne sau alte instrumente care sa sporeasca confortul in timpul lectiei sau sa faciliteze anumite miscari. Procesul de invatare are loc fara utilizarea nici unui procedeu invaziv sau fortat.

Experiența noastră:
“Despre Feldenkrais am aflat in mod paradoxal după ce am descoperit metoda Anat Baniel. Aceasta din urma a fost studenta lui Moshe Feldenkrais, iar metoda ei are la baza metoda Feldenkrais.
Personal le găsesc foarte similare si cred ca felul in care se lucrează depinde foarte mult si de terapeut.
Mai multe detalii despre experiența noastră personală cu aceste metode găsiți la rubrica Anat Baniel”. (Adela, mama Martei)

In Romania copiii au facut cele mai multe sesiuni cu Marta Havlicek, terapeuta certificata Feldenkrais din Paris:
http://www.acorpspoetique.com

dar si cu cu Sophie Dingemans si Ralf Eggartner (Austria) și Anna Faeh si Christine Ingold (Elveția).