Pentru că este luna Aprilie și am organizat o nouă sesiune Feldenkrais adresată copiilor cu dizabilități, vom vorbi din nou, mai pe larg și pe înțelesul tuturor, despre această metodă.
Patru copii diagnosticați cu diferite forme de paralizie cerebrală au beneficiat in această săptămană de lecții individuale, de 2 ori pe zi.
Din fondurile strânse in urma concertului caritabil, Asociația Umanitară Marta Maria a adus-o in Romania pe Sophie Dingemans (www.movement-works.com) – terapeut certificat al metodei.
Ce este Metoda Feldenkrais®?
Metoda Feldenkrais® a primit numele celui care a inițiat-o, Dr. Moshe Feldenkrais, Doctor în Științe (1904 – 1984).
Metoda Feldenkrais® este o formă de educație somatică care utilizează mișcări ușoare și atenție direcționată pentru a îmbunătăți motricitatea și a extinde capacitatea de funcționare a pacientului. Cu ajutorul acestei Metode, poți să îți extinzi gradul de motricitate, să îți îmbunătățești flexibilitatea și coordonarea și să îți redescoperi capacitatea înnăscută pentru mișcare eficientă și grațioasă.
Cine a fost Dr. Moshe Feldenkrais?
Feldenkrais s-a născut în Rusia. La 13 ani, el a plecat de acasă și a călătorit timp de un an pentru a ajunge în Palestina. Acolo a lucrat ca muncitor, cartograf, tutore în matematică și a devenit activ în mai multe sporturi (gimnastică, fotbal) cât și arte marțiale (jiu-jitsu). Dupa ce a împlinit 20 de ani el a mers în Franța și a absolvit l’Ecole des Travaux Publiques de Paris în inginerie mecanică și electrică. Mai târziu el a obținut doctoratul în fizică la Sorbona în Paris și a devenit asistentul în cercetări nucleare al câștigătoarei Premiului Nobel pentru chimie, Joliot-Curie.
La Paris, Feldenkrais l-a întâlnit pe Jigaro Kano, creatorul Judo-ului modern. Feldenkrais a devenit astfel unul dintre primii europeni deținători ai Centurii Negre la Judo (1936) și a introdus această disciplină în occident prin lecțiile și cărtile sale pe acest subiect. La începutul anilor ’40, în timp ce lucra pentru Marina Britanică, el a patentat mai multe modele de sonare pentru submarine.
După ce a suferit răni la genunchi care au dus la paralizie, Feldenkrais și-a folosit propriul trup ca pe un laborator și a fondat o nouă știință a mișcării, aduncând în mod ingenios împreună mai multe domenii de cunoaștere. Era curios în legătură cu biologia, dezvoltarea fătului, cibernetică, lingvistică și teoria sistemelor și a studiat intensiv psihologia, neurofiziologia, cât și alte discipline din domeniul medical. A învățat să meargă din nou, iar în timpul acestui proces a dezvoltat o procedura extraordinară de accesare a puterii sistemului nervos central pentru îmbunătățirea funcționării umane.
În 1949, el s-a întors în Israel unde a continuat să își integreze ideile în cadrul sistemului cunoscut drept “Metoda Fedenkrais”.
Cum funcționează? Care este teoria?
« Învățând cum să înveți »
« Daca știi ce faci, poți face ce vrei » M. Feldenkrais
“Lecțiile miscării” dezvoltate de Dr. Moshe Feldenkrais sunt revoluționare pentru că sunt gândite să comunice direct cu creierul, centrul de control al corpului. Creierul și sistemul nervos – nu mușchii – sunt cele care determină sănătatea posturii, ușurința și confortul mișcării cât și gradul de flexibilitate.
Lecțiile Feldenkrais folosesc învățarea senzorio-motorie, care reprezintă procesul prin care are loc toată acumularea fizică, de la târât la mers și vorbit, de la condus la interpretat la un instrument. Învățarea senzorio-motorie este metoda naturală prin care corpul învață și se dezvoltă. Ea are loc în cadrul unui proces complex de feedback între creier, mușchi și simțuri. Creierul comandă mișcările corpului și primește în schimb informații care sunt folosite imediat pentru a dezvolta și îmbunătăți activitatea neuro musculară. Pas cu pas, sistemul de organizare al unei persoane gasește cel mai eficient si confortabil mod de a gestiona mișcările corpului, coordonarea, postura și echilibrul.
O metaforă simplă care descrie modalitatea de învățare prin Metoda Feldenkrais și noțiunea de integrare în viețile noastre este procesul de deprindere a mersului pe bicicletă… este nevoie de exercițiu si greșeli… un copil care învață să meargă pe bicicletă va cădea la început în toate modurile posibile până când toate “erorile” sunt eliminate și echilibrul devine posibil. După cum bine știm, chiar dacă n-am mai mers pe bicicletă de mulți ani, această modalitate de învățare nu este uitată de către sistemul nostru… când ne urcăm din nou pe bicicletă dupa mulți ani, capacitatea de a ne menține echilibrul și de a merge este prezentă… poate curbele strânse și denivelările de pe drum să reprezinte o mică provocare, însă bazele procesului de învățare sunt integrate într-un mod “de neuitat”.
Cui și căror situații i se adresează?
Oricine – tânăr sau bătrân, cu dizabilități sau fără – poate beneficia de pe urma Metodei Feldenkrais. Aceasta este benefică pentru cei care au dureri acute sau cronice de spate, gât, umăr, șold, picioare sau genunchi, cât și pentru indivizii sănătoși care doresc să își îmbunătățească condiția. Metoda s-a dovedit foarte utilă în afecțiuni ale sistemului nervos precum screloza multiplă, paralizia cerebrală și infarctul.
Mulți oameni în vârstă folosesc această metodă pentru a-și recâștiga abilitatea de a se mișca fără piedici si disconfort. Sportivii pot învăța să își dezvolte performanțele și să obțină rezultate mai bune cu ajutorul acestei metode.
Întrucât este vorba despre o metodă pedagogică, nu de o terapie de vindecare, Feldenkrais se adresează oricărei forme de dificultate de învățare, dezvoltând atenția și încrederea de sine în general.
Ce se întâmplă în timpul unei sesiuni? La ce să mă aștept?
Plăcerea de a te mișca ușor, cu efort minim și eficiență maximă..
Lucrul se face în două formate:
1. Lecții de grup
În timpul lecțiilor în grup, denumite Conștientizare Prin Mișcare® (CPM), terapeutul Feldenkrais te ghidează verbal printr-o secvență de mișcări în poziții de bază: întins sau stând pe jos, în picioare sau așezat pe un scaun. O lecție durează între 30 și 60 de minute. Lecțiile includ mișcări uzuale, ușoare și confortabile care evoluează gradual în mișcări mai complexe. Această explorare prin mișcare, strucurată foarte precis, implică gândire, utilizarea simțurilor, mișcare și imaginație. Multe dintre acestea sunt bazate pe mișcări de dezvoltare și pe activități funcționale obișnuite (privitul în spate, statul în picioare, întinsul pe jos și în șezut etc.), altele reprezintă explorări mai abstracte ale relației dintre încheieturi, mușchi și postură. Există sute de exerciții CPM, cu dificultate și complexitate variate, pentru orice nivel de abilitati motrice.
Metoda se concentrează pe a învăța care mișcări funcționează mai bine și pe a observa calitatea acestor schimbări în organism, practic a învăța prin experimentare proprie și nu prin imitare. Conștinetizând aceasta din ce în ce mai mult, vei învăța să renunți la modelele uzuale de mișcare și să dezvolți alternative noi care să îmbunătățească confortul, flexibilitatea și coordonarea.
2. Lecții private
În cadrul lectiilor Feldenkrais private, denumite Integrare Funcțională® (FI), terapeutul ghidează procesul de învățare al elevilor nu doar verbal ci și prin atingeri ușoare non-invazive. Fiecare lecție este gândită să se adreseze nevoilor specifice ale fiecarui participant într-un anumit moment, legat de o anumită dorință, intenție sau nevoie. Prin colaborare și respect pentru abilitățile, calitătile și integritatea elevului, terapeutul creează un mediu în care acesta își poate însuși comfortabil Integrarea Funcțională ca o formă de comunicare tactilă, kinestetică. Terapeutul transmite modalitatea în care elevul să își organizeze corpul și, cu ajutorul unor atingeri și mișcări ușoare, exprimă experiența confortului, a plăcerii și a ușurinței mișcării în timp ce elevul învață să își reorganizeze corpul și comportamentul în modele noi și extinse de funcționare motorie.
Lecțiile de Integrare Funcțională® se desfășoară cu elevul îmbrăcat, de regulă întins pe o masă joasă, în șezut sau în picioare. Uneori se pot utiliza anumite dispozitive (perne, rulouri de burete) pentru a crește confortul în timpul lecțiilor sau pentru a facilita unele mișcări. Procesul de învățare se desfășoară fără utilizarea nici unei proceduri invazive sau forțate.
Atât în CPM cât și în FI, accentul se pune pe:
Orientarea către procesul de învățare și executare mai degrabă decât îndeplinirea unui țel;
Utilizarea unor mișcări încete și ușoare și direcționarea elevilor spre mișcări care să nu le depășească limitele de siguranță, evitând astfel durerea și efortul;
A permite elevului să își găsească propriul ritm în timpul unei lecții;
A direcționa conștientizarea către perceperea diferențelor și a tuturor tiparelor inter-conectate din cadrul mișcării.
Cu ajutorul lecțiilor, te poți bucura de o mai mare ușurință în mișcări, de o senzație de vitalitate crescută, cât și de un sentiment de eficiență și o relaxare paradoxal de bună. După o astfel de sesiune, te simți adesea mai înalt și mai ușor, respiri cu mai multă ușurință și constați că toate disconforturile s-au ameliorat. Te simți mult mai echilibrat și, pas cu pas, înveți să fii activ în procesul tău unic de învățare.
Unde se desfășoară lecțiile?
Lecțiile de Integrare Funcțională Individuală® se fac în cadru privat pe un scaun, în picioare sau pe o masă joasă; Lecțiile de grup de Conștientizare Prin Mișcare au loc în general în încăperi confortabile și încălzite (dacă este nevoie) dotate cu saltele pe podea.
Atât în timpul lecțiilor individuale cât și în cele de grup, participanții sunt îmbrăcați, doar încălțămintea se dă jos, cât și orice accesoriu care poate îngreuna mișcarea în jurul abdomenului.
Cât durează, de câte sesiuni am nevoie și pentru cât timp?
Atât în cadrul lecțiilor CPM, cât și în FI, cei care învață Metoda Feldenkrais® sunt de regulă numiți “elevi”, mai degrabă decât clienți sau pacienți. Acest lucru întărește convingerea că această activitate este în primul rând un proces educațional… acestea fiind spuse, procesul de învățare se desfășoară în ritmul și cu viteza fiecăruia. (Cât timp ți-ar lua să înveți franceza? Și cât timp i-ar lua celui mai bun prieten al tău?)
Feldenkrais a spus: “singura perfecțiune a umanității este chiar imperfecțiunea ei.”
În general, dupa 4 sau 5 lecții individuale, la un ritm de o lecție pe săptămână, se poate observa o îmbunătățire semnificativă comparativ cu nevoia inițială. 10 – 20 se lecții de grup vă dau posibilitatea de a vă schimba activ modalitatea de gândire în legătură cu mișcarea și de a învăța autonomia pe care această metodă v-o oferă.
Poate fi folosită această metodă ca un tratament medical complementar și dacă da, cum?
Lecțiile Feldenkrais nu sunt un substitut pentru tratamentul medical dar pot însoți recuperarea ca formă de terapie fizică, cognitivă sau comportamentală.
Terapeuții Feldenkrais nu sunt consultanți medicali și nu sunt calificați să pună diagnostice.
Ce este nevoie să îi spun medicului meu dacă urmez această terapie?
Explică-i medicului rolul terapeutului Feldenkrais:
Terapeuții Feldenkrais, observand tiparele pacienților, îi ghidează pe aceștia în cadrul unor mișcări coordonate și confortabile. Cunoscând principiile alcătuirii umane- și înțelegând că ceea ce facem deja interferează cu diferitele modalități de a face lucruri – terapeuții creează condiții pentru elevi să își observe abilitățile înnăscute, să învețe aptitudini noi și să le recupereze pe cele pierdute.
Spune-i medicului că practica acestei metode este deschisă oricui, indiferent de vârstă și condiție și că ingredientul esențial este întotdeauna respectul total pentru întreaga ta persoană. În cadrul lecțiilor Feldenkrais, calitatea mișcării este importantă și procesul de învățare depinde ca tu să faci DOAR ce îți este ușor în orice moment. Nici un efort, presiune sau durere nu sunt acceptate în cadrul lecțiilor Feldenkrais.
Chiar dacă o durere, rană sau limitare fizică pare să interfereze cu abilitățile tale de a face un exercițiu, poți beneficia de pe urma lecțiilor executând fiecare mișcare extrem de ușor și încet.
Ce trebuie sa îi spun terapeutului dacă urmez un anume tratament medical?
Spune-i terapeutului Feldenkrais despre orice condiție sau tratament medical. El mai are nevoie să știe despre orice lovituri, răni, accidente, dureri acute sau cronice din trecut, cât și despre orice diagnostic relevant al unui medic în legătură cu condiția ta medicală.