1. Care este diferența între metoda Feldenkrais și clasica fizioterapie, în ceea ce privește copiii cu nevoi speciale?

Principalul scop al metodei Feldenkrais este să stimuleze creierul copilului să învețe. Viața noastră întreagă înseamnă învățare în fiecare minut. Prin umare, există acest potențial și în cazul copiilor cu nevoi speciale, însă metoda Feldenkrais se concentrează în special pe susținerea copiilor pentru a învăța mai bine, în ceea ce privește aspectele motrice, cognitive și emoționale din viața acestora. Eu însumi, fost fizioterapeut, mi-am schimbat complet modalitatea de lucru cu copiii cu dizabilități. Din păcate însă, fizioterapia clasică nu se bucură de o înțelegere prea vastă a modului în care funcționăm ca și ființe în intregul nostru și în special a modului în care creierul lucrează și de ce anume are nevoie pentru a se putea dezvolta.

2. Ce este fundamental în această metodă?

Metoda Feldenkrais generează o zonă de securitate, siguranță și o stare de bine pentru copil. Deci copilul este tratat fără durere, teamă sau orice negativ. Principiul este că avem nevoie de aceste circumstanțe pozitive de învățare care să facă copilul să se simtă în siguranță și binevenit. Acesta este fundamentul pe care se produce învățarea.

3. Se concentrează metoda Feldenkrais pe mușchii spastici?

Metoda Feldenkrais se concentrează pe creier. Comanda care face ca mușchii să fie sau nu spastici vine de la creier prin sistemul nervos. Deci mergem direct acolo și încercăm să conectăm sistemul nervos al copilului ajutându-l astfel să schimbe din interior, de la sistemul nervos, modul în care se mișcă. Astfel se schimbă tonusul muscular.

4. Cum se desfășoară o ședință obișnuită de terapie? La ce ar trebui să se aștepte părinții și copiii?

Nu este simplu de spus. Ședințele diferă mult, în funcție de nevoile fiecărui copil. Pot fi ședințe cu aproape nici un fel de mișcare observabilă din afară și pot fi sesiuni extrem de active cu multă mișcare și cu o activitate complet diferită. Fiecare copil este diferit. În cazul unor copii există schimbări mai mari, în cazul altora, mai mici. Dar acestea există. Modificările pot fi de natură motrică sau pot produce un somn mai bun. Copilul poate fi mai calm sau mai expresiv, fiind capabil să facă mai bine față activităților zilnice, fiind mai atent si mai focusat. Întrucât lucrăm cu sistemul nervos – de departe cel mai complex mecanism de pe pământ – rezultatele pot fi foarte diferite. Iar pe primele achiziții construim și dezvoltăm în continuare.

5. Potrivit principiilor Feldenkrais și experienței dumneavoastră cu copiii cu nevoi speciale, care ar fi cele 5 lucruri pe care nu i-ați sfătui pe părinții acestor copii sa le facă? Și care ar fi 5 lucruri pe care i-ați sfătui să le facă?

Haideți să comasăm aceste două întrebări. Deși nu cred că sunt intrebări la care să pot da un răspuns cert. Dar, ok, răspund la a doua întrebare:
– Acționați lent și cu răbdare când sunteți cu copilul
– Acordați atenție mișcărilor obișnuite din viața zilnică cu copilul
– Verficați și reverificați cum sunteți dvs în acel moment? Copiii cu nevoi speciale se simt atât de conectați ca și cum ar fi una cu dumneavoastră
– Intrebați-vă: este acest lucru ceea ce copilul meu își dorește cu adevărat sau este ceea ce vreau eu să facă? Fiți cinstiți cu motivațiile dumneavoastră
– Stabiliți obiective flexibile. Nu vă așteptați la orice și în același timp continuați să vă puneți țeluri
– Concentrați-vă pe ceea ce copilul POATE face, nu pe ceea ce nu poate face. Copiii vor progresa  pas cu pas. Uneori pașii sunt mari, alteori mici. Dar pornim întotdeauna de unde suntem și apoi dezvoltăm următorul pas mic. Astfel funcționează dezolvarea.

6. Când ar trebui să ne așteptăm să vedem ceva rezultate după terapie?

Acest lucru, de asemenea, diferă foarte mult. Deseori puteți vedea rezultate chiar în timpul sesiunii, apoi în timpul zilei sau după câteva zile. Unele achiziții au nevoie de mai mult timp până devin vizibile, altele se întâmplă pe moment. De asemenea, interacțiunea dintre părinți și copii generează schimbare destul de des, pentru că aceștia sunt mult mai capabili să înțeleagă cum să interacționeze mai corect (în funcție de posibilitățile de învățare). Acest aspect va schimba la rândul său multe lucruri.