Luna februarie a acestui an este o lună plină pentru noi. Găzduim 2 sesiuni intensive de terapie Feldenkrais la București, organizate de Asociația Umanitară Marta Maria cu fonduri strânse în urma concertului caritabil de la începutul lunii.
Prima sesiune, desfașurată în perioada 16-21 februarie a fost susținută de Marta Havlicek, terapeut atestat, adus de organizația noastră de la Paris. Cea de-a doua sesiune- în desfașurare în perioada 24-28 februarie– este susținută de Ralf Eggartner, terapeut certificat din Austria. De aceste lecții beneficiază 10 copii cu diferite nevoi speciale: întârzieri în dezvoltare, epilepsie sau paralizii cerebrale.
Stând de vorbă cu Marta Havlicek, care este deja la a cincea sesiune de lucru în România, despre această metodă și despre felul în care se lucrează cu copiii, am aflat că este greu să vorbim despre felul în care se intervine la modul general.
„Fiecare copil si fiecare dizabilitate este asa de diferita si de specifica, încât este greu să vorbim despre metoda Feldenkrais, sau despre felul în care se intervine în termeni generali. Dar pentru cei interesați, voi împărtăși aici câteva idei. În primul rand și mai presus de orice trebuie să vezi abilitatea acolo unde ceilalți văd doar dizabilitatea, să vezi sănătatea acolo unde alții văd patologia, să vezi persoana, acolo unde alții văd problema, să vezi potențialul acolo unde alții văd blocajul.”
Pe unii dintre copii Marta îi cunoaște de la sesiunile precedente. ”Este foarte placut să observi schimbarile care se produc de la o sesiune la alta. În cazurile mai severe progresele pot fi mai lente, dar important este că ele există. Uneori constați că spasticitatea se reduce. Și când se întâmplă acest lucru poți începe sa organizezi mișcările copilului cu mai multă ușurință. Mișcările devin posibile. Un progres mic, poate fi în fapt un progres mare.”
În ceea ce privește modul de lucru al lecțiilor Feldenkrais, David Zemach-Bersin- unul din studenții lui Moshe Feldenkrais, cu experiență de peste 30 în practicarea si dezvoltarea metodei- punctează într-un mesaj adresat tuturor terapeuților Feldenkrais câteva idei în jurul cărora se organizează o sesiune:
– atunci cand lucrezi, nu corecta;
– lucrează încet, nu te grăbi; creșterea și dezvoltarea vin cu timpul;
– îi poți ajuta pe oameni; indiferent de leziunea cerebrală suferită, ei tot au un creier “neuro-plastic”, capabil de învățare și îmbunătățire;
– credința pacientului în propria capacitate de îmbunătățire va potența lecția. Credința terapeutului în abilitățile lui o va potența și mai mult; nu subestimați puterea gândului în acest proces;
– deși acești copii pot avea dificultăți, poate fi extrem de eficient să lucrezi cu ei, pentru că aproape fiecare lecție va fi o îmbunătățire față de starea lor prezentă de organizare a mișcărilor;
– orice mică îmbunătățire îi va da copilului încrederea și speranța de care are nevoie. Pentru unii simplul fapt de a învăța cum să depună mai puțin efort ca să se miște va fi de neprețuit. Pentru alții, să-și dezvolte simțul kinestetic va fi un factor pentru o dezvoltare spontană în continuare;
– lecțiile trebuie să fie cat mai simple, bazate pe ideile fundamentale: dezvoltarea mișcării, relații antagonice, suport, stabilitate, echilibru.
Gândiți-vă la cum sunt învățate funcțiile în primul rând: funcțiile de bază ca respirația, zâmbetul, libertatea de mișcare a gâtului și a capului, schimbul de greutate, târâtul, statul în fund, căderea și ridicarea, statul în picioare, mersul.
Metoda Feldenkrais este o abordare integrată de biologie, neuroștiintă și psihologie a procesului de învațare umană, care accesează neuroplasticitatea inerenta a creierului pentru a îmbunătăți pe mai multe domenii funcționarea omului.